استخر پرورش ماهی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 22 تير 1398
بازدید : 27
نویسنده : admin

 

 

2-استخر های دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی

این استخر ها و حوضچه ها صرفا و به تنهایی جهت پرورش ماهی ساخته نمیشوند. در موارد زیادی استخر کشاورزی احداث میشود و در سالهای بعد از ساخت کشاورزان جهت پرورش ماهی اقدام میکنند. در این استخر ها اب خروجی از سیستم پرورش ابزی وارد بخش کشاورزی میشود و بصورت غنی شده با کود طبیعی به سطح زیر کشت تزریق میشود که موجب افزایش حجم تولید و افزایش کیفیت انها میشود. تاثیر آبیاری با این اب خروجی در کاشت صیفیجات به سرعت در تولید و کیفیت محصولات دیده میشود.

استخر پرورش ماهی
استخر پرورش ماهی

انواع استخر پرورش ماهی با توجه به شکل آنها
استخر های بتنی مسلح
استخر پیش ساخته
استخر های کشاورزی ژئوممبرانی
استخر خاکی
استخر بلوکه چینی

مزایای استخر های پیش ساخته و ویژگی ها

کاهش چشمگیر هزینه های ساخت استخر
سرعت بالای نصب و قابل جابجایی مکان استخر
نفوذ ناپذیری صددرصد با لایه داخلی ژئوممبران
تراکم بالای ماهی در استخر پیش ساخته
وجود ابعاد مختلف با توجه به نیاز
قابل استفاده در کنار گلخانه ها جهت تامین نیاز ابی از خروجی سیستم پرورشی
امکان جایگذاری در ارتفاع و همچنین مدفون سازی
ضمانت 10 ساله
استخر پرورش ماهی پیش ساخته

استخر کشاورزی و ذخیره اب به عنوان استخر پرورش ماهی
این استخر ها به عنوان یک سیستم پرورشی تخصصی شناخته نمیشوند اما میتوان با استفاده از سیستم پرورش ماهی در این استخر ها نهایت استفاده از انرا داشته باشیم. همچنین این روش کمک بسیار خوبی برای خاک های سطح زیر کشت کشاورزی و باغبانی است.

روش تولید و پرورش ماهی در استخر ذخیره اب کشاورزی

گام اول – احداث استخر ذخیره اب

احداث استخر کشاورزی میتواند به روش عایق سازی ژئوممبرانی و یا سازه بتنی اجرا شود ک البته در سالهای اخیر روش بتنی مقرون به صرفه نبوده و ژئوممبران ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.

 

گام دوم – ورودی و خروجی اب استخر

جریان ورودی استخر کشاورزی باید از الودگی عاری باشد وقبل از ورود به استخر اصلی از حوضچه ارامش عبور کند تا الودگی ها جداشده و وارد استخر نشود و حتی در صورت نیاز در مسیر ورود از سیستم های تصفیه اب استفاده شود.

خروجی استخر میتواند در کف و یا از بالا و توسط لوله دستگاه پمپاژ باشد که البته وجود توری های مخصوص در قسمت های ورودی و خروجی ضروری است چرا که باید از خارج شدن ماهی ها از استخر جلوگیری کرد.

 

گام سوم – هوادهی و تامین اکسیژن

در مناطقی که آب استخر از طریق چاه های حفر شده تامین میشود و ابهای زیرزمینی بطور مستقیم با خروج از لوله چاه به سمت استخر هدایت میشوند ماهیان و ابزیان دچار مشکلات فراوان میشوند. دلیل این امر واکنش آب خروجی چاه با کربن دی اکسید و ازت به شکل فوق اشباع داده و اب موجود بسیار بی کیفیت و کم اکسیژن میشود. راهکار های موجود شامل موارد زیر است:

قرار دادن پمپ های هوادهی و اکسیژن رسانی به آب استخر

گذاشتن ابفشان ها و سیستم های پخش اب در هوا

ایجاد سازه های برج هوادهی با توجه به نیاز اب استخر که باید قبل از ورود اب به استخر از این برجها گذر کند.

 

گام چهارم – خرید و حمل بچه ماهی به استخر

پس از انجام ضروریت های استخر پرورش ماهی در استخر کشاورزی به خرید بچه ماهی مورد نیاز میرسیم.

خرید ماهی بسیار حساس و حائز اهمیت است و بطور قطع باید از مکان های مورد اطمینان و با سابقه خریداری شود.

حمل بچه ماهی از محل خرید تا استخر کشاورزی بسیار تخصصی و حائز اهمیت است و باید توسط وسایل نقلیه مخصوص حمل ماهی که دارای کپسول های اکسیژن هستند انتقال پیدا کنند.

پس از رسیدن تانکر حمل ماهی باید عمل اداپتاسیون انجام گیرد تا بتوانید ماهی را به استخر وارد کنید. اداپتاسیون به هماهنگ سازی شرایط ابی تانکر و استخر گفته میشود که باید به ارامی اب استخر رابه اب تانکر اضافه شود و پس از گذشت مدت کافی از طریق لوله های مخصوص ماهی ها وارد استخر ذخیره اب شوند.

 

گام پنجم – تغذیه و پروار سازی

پس از انتقال ماهی ها به استخر باید بلافاصله دوره غذایی ماهیان شروع شود.با توجه به نوع ماهی موجود میتوان از غذاهای اماده پرورش ماهی خریداری شده و یا با تولید غذای دست ساز به پروار سازی ماهیان پرداخت.

تعداد نوبت های غذادهی به ماهیان باتوجه به سن و وزن ماهی تعیین میشود و میتواند از 3 مرتبه تا 5 مرتبه در روز انجام شود که بیشترین نوبت غذادهی مرتبط به بچه ماهی ها بوده و در روزهای اخر پروارسازی نیز مصرف بالایی دارند.

گام ششم – برداشت ماهی و فروش

به طور معمول در ایران برای کسانی که قصد پرورش ماهی در استخر کشاورزی دارند و از حجم بسیار بالایی برخوردار نیستند همان فروشنده ی بچه ماهی در زمان برداشت ماهی و پس از دوره پرواری برای برداشت از استخر اقدام کرده و از کشاورزی خریداری میکند.

برای جمع اوری ماهی های استخر کشاورزی از نوعی تور مخصوص برداشت استفاده میشود که باید از پایین به سطح کف استخر برسد تا ماهی ها از تور خارج نشوند و با کشیدن تور به گوشه ماهی هارا برداشت کنید.

پس از برداشت ماهی ها بلافاصله باید با اب شسته تا الودگی های پوستی انها تمیز و سپس در مخلوط یخ گذاشته شود تا ماهی منجمد و منقبض شده و کیفیت گوشت آن کاهش نیابد و سپس با ماشین های یخچالی مخصوص به بازار ماهی وارد شود.

 

استخر های پیش ساخته و نحوه اجرای ان
در ساخت این استخرها از ورق های گالوانیزه ضد زنگ بعنوان پوشش خارجی و از لایه های ژئوممبران به عنوان پوشش داخلی این استخر ها استفاده میشود.

این استخرهای پیش ساخته به شکل دوار با قطرهای 6متر،8متر و 10متر ساخته میشود و قبل از نصب باید مراحل زیر سازی به شکل زیر طی شود:

جانمایی و گچ ریزی
جایگذاری لوله پلی اتیلن و دورچینی بلوک(40سانتی و توپر)
شیب بندی با خاک و تراز کردن رینگ بلوک دور و پرس کردن خاک و غلطک زنی
اماده سازی زیر سازی شیب بندی شده برای سیمانکاری
کروم بندی شیب استخر
اتمام کروم بندی و کنترل شیب و تراز بودن
سیمانکاری و شیب دهی نقاط کروم بندی شده

منبع:iranlaye



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان efext و آدرس efext.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com